Handboogschutterij Willem Tell sinds 1885

Op 2 februari 1885 werd handboogschutterij Willem Tell in geverik opgericht door Jean Corten. Jean was de zoon van de plaatselijke bierbrouwer die ‘de Kroon’ oprichtte. Jean was tijdens zijn studie in Rolduc in contact gekomen met het handboogschieten.  Aangezien bierbrouwers graag activiteit opzetten richtte hij in Geverik ‘Willem Tell’ op om “de jeugd van Geverik aangenaam te verpozen”.  De leden waren talrijk en tussen de 16 en 30 jaar.

Voorzitter:   Jean Corten Secretaris: Theodorus Diederen Penningmeester:    Hubert Schoffeleers

Rond het handboogschieten werden allerlei activiteiten georganiseerd om veel publiek naar de feestweide te trekken. Toendertijd werd er te voet naar de wedstrijden gegaan. Alle bogen (gemaakt van Turks Eiken) werden samen in 1 grote leren foudraal vervoerd door een vaste aangewezen bogendrager. De pijlen werden vervoerd in 1 grote pijlenbus. Iedere schutter haalde voor de wedstrijd zijn pijl uit deze bus. Dit leidde nog weleens tot onenigheid omdat schutters in de weken voor de wedstrijd met dezelfde pijl getraind hadden.

Ook werd er wel eens gereisd met paard en wagen, en in de latere jaren met de kolenwagen van Lei Pisters; enkele tafels en stoelen achterop en naar de wedstrijd.

in de beginjaren kostte een boog Fl 2, een boogpees 15ct en een pijl tussen de 20ct en 30ct. Voor nog geen Fl 2.50 was je dus volledig uitgerust!

Foto uit 1920; v.l.n.r. zittend op de voorgrond: Math en Servaas Schoffeleers. Zittend op stoel: Math Smeets met zoon Pierre. Eugene Erkens. Staand: Huub Swelsen, Jos Kerkckhoffs, –, Antje Kerckhoffs-Moors, Pie Frederiks, Jos Coumans, Pie Marchal, Willem Dirx.

Het handboogschieten speelde zich heel lokaal af, buiten Zuid-Limburg kwam men niet. In 1927 werd er voor het eerste deelgenomen aan een groot Internationaal Concours en wel in Ammerzoden. Hier namen ook verenigignen uit België en Duitsland deel. Voor het eerst kunnen we zien hoe Willem Tell er nationaal voor staat: Willem Tell wint deze wedstrijd. Willem Dohmen uit Neerbeek wint de fiets en Math (Jeu) Schoffeleers een gouden horloge.

Langzaam komen er meerdere schutterijen in Zuid-Limburg en komt men tot een kleine bond. Beek (inclusief Kelmond en Geverik) had 4 handboogschutterijen, Neerbeek 2 en ook Elsloo had er destijds meerdere. Daarnaast was er nog een enkele in Bunde, Meerssen en Lutterade (Geleen).

Rond 1932 wordt er de Algemene Nederlandse Bond van Handboogschutterijen (A.N.B.v.H) opgericht met het accent op Tilburg en Breda. Deze bond breid relatief snel uit en in 1937 wordt Willem Tell voor de eerste keer kampioen van Nederland met onderstaand 6-tal.

V.l.n.r. Jos Frusch, Servaas en Math (Jeu) Schoffeleers, Jos Kusters, Frans Pijpers en Martijn Pelsers

Op 21 december 1940 wordt, onder druk van de bezetter, de Nederlandse Bond van Handboogschutterijen (N.B.v.H) ter vervanging van de A.N.B.v.H opgericht. Alle verenigingen worden verplicht zich hierbij aan te sluiten, maar een aantal gaan ondergronds.

Willem Tell was de laatste korpskampioen van de A.N.B.v.H in 1940 en werd de eerste van de N.B.v.H in 1941. Daarna volgen er nog zeges in 1942, 1953,1957, 1957, 1979, 1981, 1990, 1991, 1998 en voor de 13de keer in 2013.

Naast de teamprestaties werden er ook persoonlijke prestaties geleverd. Zoals vele kwalificaties in Nederlandse en Limburgse teams en afvaardigingen naar Europese- en Wereldkampioenschappen.

In 1942 wordt Math Schoffeleers Persoonlijk Kampioen van Nederland. In 1977 doet Willie Vroemen hetzelfde en Leon Pelsers volgt in 1992.

Maurice Wierikx wordt in 1975 Persoonlijk Nederlands Kampioen bij de jeugd en Mark Schoffeleers in 1987 bij de aspiranten. In 2004 zullen deze titels volgen voor Ninja Hoen en Kenny Hanssen bij de nieuwe klassen Junioren Dames 16/17 jaar en Junioren Heren 16/17 jaar.

in 1990 is er dan nog een Nederlandse titel voor Mark Schoffeleers in het Veld-schieten bij de Junioren Heren.

In 1999 wordt Leon Pelsers Nederlands Kampioen Indoor Veteranen Recurve. Kenny Hanssen wordt in dat jaar Nederlands Kampioen bij de aspiranten in zowel het 1 pijl als 3 pijlen systeem.

Tevens zijn er door de jaren heen zowel door het 1e team als persoonlijk vele Limburgse Kampioenschappen behaald in de hoogste klasse. Daarnaast zijn we ook altijd goed vertegenwoordigd (en met succes!) in de lagere klassen.

Uitreiking Waarderingsteken ‘Optimistic Flight’