Van ‘brandslang-baan’ naar tartanbaan,  AV Caesar

Door Paul Mennens

In 1920 werd in café Paes de voetbalvereniging Caesar opgericht. De vereniging behaalde veel successen en tijdens het seizoen 1931/32 werd zelfs de landstitel behaald. Tijdens de winter lag de competitie en stil. Verschillende voetballers wilden geen conditie verliezen en namen in het weekend deel aan veldlopen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog besloten enkele leden van de voetbalvereniging op 1 juni 1941 een atletiekvereniging op te richten onder de naam A.V. Caesar. Na een jaar telde club al veertig leden, alleen mannen. De atleten Claessen, Hermans en Diederen waren direct al succesvol.

Caesar-atleten beginjaren 1950 met o.a. Maessen, Diederen, Claessen en Hermans

In 1944 werd de handbalvereniging Caesar opgericht. Aanvankelijk alleen voor dames, maar tussen 1950 en 1954 speelden een ‘elftal atleten’ mee in de handbalcompetitie.

Alle wedstrijden van de afdelingen voetbal, atletiek en handbal moesten plaatsvinden op het grasveld van sportpark ‘De Kamp’. Op het veld werd wekelijks voetbalbelijning gekalkt. Voor de handbalwedstrijden werd met oude brandslangen twee halve cirkels voor de doelen aangebracht en voor de atletiekwedstrijden werden ook brandslangen en linten gebruikt om de belijningen aan te geven.

AV Caesar organiseerde regelmatig wedstrijden in ‘De Kamp’, maar daarnaast ook straatlopen in het centrum van Beek. Vanaf 1953 organiseerde Caesar jaarlijks de ‘Marktestafette’. Een wedstrijd over de Markt en aangrenzende straten. Ieder jaar verschenen honderden atleten aan de start.

In 1966 organiseerde Caesar in Beek het marathonkampioenschap van Nederland. Dat werd een zware wedstrijd. Het was bloedheet, een forse wind en een heuvelachtig parcours tussen het centrum van Beek en Oensel. Er verschenen 60 deelnemers aan de start, waarvan er slechts 27 de finish haalden.  Winnaar werd Aad Steylen uit Rotterdam in 2 uur 39 minuten en 40 seconden. De bekende Caesar atleet Sjeng Overhof werd dertiende en eerste Limburger (3.18.20). De Fries Elzinga werd laatste in een tijd van 4.02.15.

Op initiatief van Jan Nijsten werd in 1958 een meisjes- en damesafdeling opgericht. Het aantal leden groeide snel. Tot 1959 vonden ‘s winters de indoortrainingen plaats in de feestzaal van het patronaat. Toen in 1960 de eerste gymnastiekzaal in het Raadhuispark te Beek werd geopend, maakte de atletiekvereniging gebruik van deze accommodatie.

In 1967 werd het sportcomplex ‘De Carmel’ geopend Op de nieuwe accommodatie kreeg de atletiekvereniging de beschikking over twee kleedlokalen, een berging, een sportveld, voorzieningen voor de technische nummers en een gravelbaan, alleen de baan telde geen 400, maar slechts 399 meter!

Het ledenaantal groeide snel, vooral bij de jeugdafdeling. Onder leiding van voorzitter Sef Mennens, secretaris Jan Nijsten en wedstrijdleider Hub Diederen behaalde AV Caesar zowel provinciaal als landelijke diverse titels in de jeugd- en seniorenafdelingen.

Astrid Landerloo was zeer succesvol bij het onderdeel speerwerpen en ontving in 1968 de ‘Fanny Blankers-Koen plaquette’ en bij de heren verbeterde Marc Borghans in 1979 nationale records op de midden- lange afstandsnummers.

Tussen 1978 en 1990 vonden diverse aanpassingen plaats op het sportpark ‘De Carmel’, zoals de bouw van een secretariaat met omroepcabine, een eigen kantine en in een krachthonk.

Na de eeuwwisseling verdwenen steeds meer gravelbanen en werden tartanbanen aangelegd. De atletiekvereniging Caesar concludeerde dat er alleen toekomst voor de vereniging was, als men ook over een tartanbaan beschikte. In 2010 werden de eerste plannen bij de gemeente Beek ingediend. Na een lange periode van voorbereiding werd op 1 juni 2015 de nieuwe accommodatie in Sportpark ‘De Haamen’ in gebruik genomen. De vereniging telt nu 300 leden verdeeld over de diverse categorieën. Zo zijn er natuurlijk een jeugd- en een seniorensectie, maar ook recreanten en langlaufers zijn welkom.