Cursus vanuit Stegen 35 ‘De Holocaust’

Cursusleiding: Herman en Annelies van Rens.
In samenwerking met Stichting Herdenking Oorlogsslachtoffers Beek.

De Holocaust is misschien wel de belangrijkste gebeurtenis uit de Twintigste Eeuw. Miljoenen mensen werden vermoord, niet om wat ze hebben gedaan of gezegd, maar alleen omdat ze waren geboren. En dat gebeurde in ons eigen moderne deel van de wereld, in een tijd die ouderen zich nog zelf kunnen herinneren. Het kon en kan gebeuren in onze eigen samenleving. Nadenken over de gebeurtenissen tijdens de Holocaust is onmisbaar om de eigen samenleving, en uiteindelijk je eigen persoon te leren begrijpen.

Bovendien wordt in het maatschappelijk debat en sociale media vaak gerefereerd aan de Holocaust, soms terecht, soms ten onrechte. Dat kan variëren van gesprekken over onderwerpen als extreemrechts, de oorlog tussen Israël en de Palestijnen, maar ook door toeschouwers van voetbalwedstrijden.

Hieronder een opsomming van de thema’s die in twaalf lezingen aan de orde kunnen komen:

• De Holocaust inleiding, geschiedenis, wat er gebeurde in verschillende fasen en in verschillende delen van Europa
  • Genocide. Wat is het en wat zijn voortekenen en algemene kenmerken? Genocide Rwanda als voorbeeld, vergeleken met de Holocaust.
  • Hoe is besluit ontstaan? Hoe kwam het besluit tot massamoord op Joden tot stand?
  • De slachtoffers: gingen zij als makke schapen naar de slachtbank? Joodse onderduik.
  • De omstanders: wat wisten zij, wat konden zij weten? Aandacht voor wegkijken en helpen, de medewerking van de Nederlandse overheden en politie.
  • Daders. Typen van daders. Hoe gewone mensen oorlogsmisdadigers kunnen worden.
  • Antisemitisme. De rol van het christendom. Modern antisemitisme ten gevolge van het conflict in het Midden-Oosten.
  • Onderduiken. Moeilijk voor onderduikers en helpers
  • De kampen. Vught, Westerbork, Auschwitz, Sobibor.
  • Deportatie van West-Europese Joodse mannen via Cosel naar dwangarbeidskampen.
  • Roma en Sinti: De vervolging van Roma en Sinti, vóór, tijdens en na de oorlog.
  • En in Limburg? De geschiedenis van de Jodenvervolging in Limburg.

De cursus kan worden aangevuld met:

• Een wandeling langs Beekse monumenten en struikelstenen
  • Een excursie per bus langs het verzamelcentrum
    voor limburgse Joden (in Maastricht)in de school aan de PPWillemsstraat in Maastricht en de Herinneringscentra Westerbork en Vught. Deze activiteit zouden wij graag onderdeel laten zijn van het provinciale herdenkingsprogramma.
  • Wij willen gebruik maken van de cursus om mensen te informeren over de zesdaagse wetenschappelijke herdenkingsreis, die wij in september voor de elfde keer organiseren naar Silezië, met bezoeken aan Auschwitz, Birkenau, Monowitz,
    Cosel, Blechhammer en een aantal andere plaatsen die vooral van belang zijn voor de herdenking van Limburgse slachtoffers.
    Nadere gegevens hierover volgen bij aanvang van de cursus.

Enkele praktische gegevens vanuit Stegen 35:
De cursus wordt gegeven in Stegen 35. De start is op dinsdag 16 januari van 19:00uur tot en met 21:00 uur (incl koffiepauze en nazit).
Vervolgens zoveel mogelijk om de 2 weken dus op 16 en 23 januari, 20 en 27 februari, 12 en 26 maart, 16 april, 14 en 28 mei, 11 en 25 juni en 9 juli.
U wordt verzocht om zich voor aanvang van de cursus aan te melden via info@stegen35.nl.
Aan deelname is een bedrag van 40 € vergoeding van de onkosten verbonden. Gelieve dit bedrag over te maken op rek no NL56 RABO 0104910658 tnv KBO ST Josef Beek Onder vermelding van “Holocaust”.

Voor deelname aan de excursies ontvangt u na aanvang van de cursus nader bericht. Eventuele belangstelling daarvoor kunt u ook al bij inschrijving aangeven.