Protestantse grafmonumenten

Na ruim drie jaar van voorbereidend werk, werd dinsdag dinsdag 30 maart 2021 gestart met het herplaatsen van de protestantse grafzerken op de begraafplaats aan de Sint Martinusstraat in Beek. Een voor een kregen ze uiterst zorgvuldig een plek in de erehaag.

Lange tijd stonden de 24 zerken, met daarop de namen van 35 Beekse protestanten, naast het Leopoldskerkje. Toen het kerkje in particuliere handen kwam, redde Heemkundevereniging Beek ze van het stort. De monumenten verdienden het om bewaard te blijven aangezien ze Beeks erfgoed zijn, vonden de vrijwilligers en dus werd een plan voor herplaatsing gemaakt. Daarvoor werd allereerst bij de gemeente om een subsidie van duizend euro gevraagd, voor het bijna drieduizend euro kostende project. „Of het nou om tien of tienduizend euro gaat, jullie krijgen geen cent, kregen we te horen”, vertelt Jack Ponse.

Dankzij meerdere donaties kreeg de vereniging het geld alsnog bijeen. „We hebben zelfs een donatie gekregen uit Canada van de dochter van Jan Freerik Alsma. Ook zijn zerk wordt hier geplaatst”, weet Ponse. In januari 2020 werden de sleuven gegraven en volgestort met beton, maar toen brak de coronapandemie uit. „Dat zat tegen, maar ook de wisselingen in het bestuur en het overlijden van onze penningmeester hebben voor vertraging gezorgd.”

Toch werd nu eindelijk gestart. Onder aanvoering van Peters werd alles zeer nauwkeurig geplaatst. Met een kraan werden ze één voor één op een trolley gehesen door Paul Mennens en Hub Hoedemakers. Vervolgens boorde Peters gaten voor de roestvrijstalen pen waarmee ze werden verankerd. Als Hoedemakers het cement heeft verspreid, wordt de zerk op de plaats getild, waarna Ponse met een waterpas controleerde of ze het goed gedaan hadden. „Niks meer aan doen, hij staat perfect”, klonk het opperbest.

Overgrootvader

Voor Ponse had de plaatsing ook een persoonlijke betekenis. „De grafsteen van mijn overgrootvader staat er ook tussen”, vertelde hij. Alleen welke zerk het precies is wist hij niet. „Er waren drie grafmonumenten zonder naamplaat. Een van die drie is van Lambrecht Ponse. Als deze klus geklaard is, laat ik een nieuwe plaat maken en bevestig hem tegen een van de zerken. Welke weet ik nog niet.”

Fotro’s van de werkzaamheden van vrijwilligers van Heemkundevereniging Beek bij het herplaatsen van de grafmonumenten op Gedenkpark St. Martinus aan de Stegen. De grafmonumenten zijn afkomstig van de Hervormde Kerk aan de Raadhuisstraat en mede door toedoen van de Heemkundevereniging-Beek gered van vernietiging !

Mooi werk afgeleverd door de vrijnwikiggers: Paul Mennens, Jack Ponse, Jo Peters, Hub Hoedemakers, Theo Kock en Willy de Rooy

De laatste loodjes aan de Protestantse graven zijn voltooid en staan er nu allemaal netjes bij. Met dank aan: Jack Ponse, Paul Mennens, Hub Hoedemakers en Theo Cox onder leiding van: Jo Peters.